Trucks

Podcast 'Towards Zero' aflevering #13: welke ontwikkelingen zijn er rondom de energietransitie binnen het wegtransport?

Volvo Trucks Nederland
2024-12-12
Leestijd: 2 min.
Uitstoot verminderen
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Afgelopen jaar is er veel gebeurd als het gaat om de elektrificatie van voertuigen voor het wegtransport. Zo zijn er meer elektrische vrachtwagens gaan rijden, deels mogelijk gemaakt door subsidieregelingen, is de laadinfrastructuur gegroeid en zijn er nieuwe regels aangekondigd om de energietransitie te versnellen.

In de podcastserie ‘Towards Zero’ van Volvo Trucks Nederland delen experts hun visie op actuele thema’s binnen het wegtransport. Elke aflevering wordt er ingezoomd op een nieuw en relevant onderwerp.


Samen gaan we onderweg naar een uitstootvrije toekomst, zonder dodelijke ongevallen in het verkeer en zonder ongeplande stilstand. Ofwel: Towards ‘Zero Emissions’, ‘Zero Accidents’ en ‘Zero Downtime’.


Aflevering #13: 'Welke ontwikkelingen zijn er rondom de energietransitie binnen het wegtransport?'

In deze aflevering bespreken we de stand van zaken van de energietransitie binnen het wegtransport. Wat is er op dat gebied afgelopen jaar gebeurd? Hoe staan we ervoor en met welke uitdagingen hebben transportbedrijven te maken? Hoe zit het met de vrachtwagenheffing die vanaf 2026 in Nederland wordt ingevoerd? En wat kunnen we in zoal 2025 verwachten?


De volgende expert komt aan het woord:

Jan Schouten

Jan Schouten is Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich in de breedste zin van het woord bezig met de energietransitie. Onder andere met alternatieve aandrijflijnen en brandstoffen - wat er al is, en wat er nog gaat komen.


"De businesscase zal de komende jaren veranderen, ongeacht de aandrijflijn. Je kan ervan uitgaan dat rijden op fossiele diesel steeds duurder zal worden. In 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. Er zal dan een CO2-afhankelijk bedrag betaald moeten worden per gereden kilometer op A- en bepaalde N-wegen."


"Waar in Duitsland de inkomsten van de Maut voor een groot deel naar de spoorsector terugstroomt, worden de inkomsten uit de kilometerheffing in Nederland teruggesluisd naar de wegtransportsector. Dus het geld dat wordt geïnd, ook van buitenlandse vrachtwagens die in Nederland rijden, vloeit terug naar de Nederlandse transportsector om verduurzaming te stimuleren. En daar wordt bijvoorbeeld de AanZET-subsidie uit gefinancierd."

Luister aflevering #13 nu op Spotify:

Liever luisteren op Apple Podcasts? Dat dan ook. Het hele overzicht van alle afleveringen vindt u hier.