Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Specificaties aandrijflijn voor Volvo FE

  • Motorassortiment
  • I-Shift
  • I-Shift softwarepakketten
  • Handgeschakelde versnellingsbakken
  • Achterassen
  • Achterasoverbrenging
  • PTO´s
  • Alternatieve brandstoffen

Gereed voor alternatieve brandstoffen

Alle vermogensniveaus voor de D8K-motor zijn gecertificeerd voor synthetische diesel (HVO). Er is een uitvoering van onze D8K 320-motor die werkt op pure biodiesel (B100) en die is gecertificeerd voor Euro 6. Dit is de perfecte optie als u een milieuvriendelijke keuze wilt maken en wilt profiteren van de beschikbare subsidieregelingen.  

Motoren

 

D8K

G9K320

Aantal cilinders

6

6

Cilinderinhoud

7,7 dm3

8,9 dm3

Slag

135 mm

144,5 mm

Boring

110 mm

114 mm

Compressieverhouding

17.5:1

12:1

Economisch toerental

1000-1700 t/min

1200-1700 t/min

Uitlaatremvermogen (2800 t/min)

120 kW

-

Compressieremeffect (2800 t/min)

170 kW

-

Oliefilters

1

2

Olieverversingsvolume, inclusief filter

25,5 l

27,6 l

Inhoud koelsysteem

17 l

12,4 l

Olieverversingsinterval
Tot 100.000 km, of eens in de twee jaar met VDS4 en VDS4.5.

Brandstofvereisten
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm zwavel.

Op motor gemonteerde PTO
Overbrengingsverhouding 1:1, 600 Nm koppel zowel tijdens het rijden als in stilstand beschikbaar.

Biodiesel-versie
De D8K320 is ook beschikbaar in een biodiesel-uitvoering (B100), die is gecertificeerd voor Euro 6. Voor informatie over onderhoudsintervallen neemt u contact op met uw Volvo-dealer.

D8K - VERMOGEN/KOPPEL

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

­ D8K250 (184 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

250 pk

Maximaal koppel bij 900-1700 t/min

950 Nm

D8K280 (206 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

280 pk

Maximaal koppel bij 950-1700 t/min

1050 Nm

D8K320 (235 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

320 pk

Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min

1200 Nm

D8K350 (258 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2200 t/min

350 pk

Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min

1400 Nm

G9K320 - VERMOGEN/KOPPEL

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

G9K320

 

Maximaal vermogen bij 2000-2100 t/min

320 pk (239 kW)

Maximaal koppel bij 1300-1400 t/min

1356 Nm

I-Shift

I-Shift is Volvo´s geautomatiseerd schakelende versnellingsbak voor alle toepassingen. I-Shift staat alom bekend om het snelle schakelen, en verhoogt bovendien het chauffeurscomfort en vermindert het brandstofverbruik. Kan worden uitgerust met een PTO, of noodstuurbekrachtigingspomp. Voor sommige toepassingen is een extra transmissieoliekoeler beschikbaar. I-Shift wordt bediend via een hendel achter het stuur.

I-Shift-softwarepakketten voor de Volvo FE

Basis (TP-BAS)
De basissoftware is ontworpen om te voldoen aan de meeste transportvereisten.

Distribution & Construction (TP-DICON)
Verbeterde prestaties in veeleisende omstandigheden, bijvoorbeeld manoeuvreren in kleine ruimtes.

Fuel Economy (TP-FUEC) Ontwikkeld voor optimaal rijden met het laagste brandstofverbruik.

I-Shift softwarepakketten

Functies

TP-BAS

TP-DICON

TP-FUEC

Basis-schakelstrategie

Performance-schakelstrategie

Standaardschakelmogelijkheden

Temperatuurmeter versnellingsbakolie

Geavanceerde schakelstrategie

 

Launch Control

 

I-Roll

 

 

Blokkering/activering van kickdown

 

 

Aanvullende opties

 

 

 

Geavanceerde PTO-functies

Uitgebreide schakelmogelijkheden met kickdown

Handgeschakelde versnellingsbakken

De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De korte keuzehendel, die is geplaatst op de motortunnel, is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking. De volautomatische transmissie wordt bediend via drukknoppen. Alle versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.

Automatische versnellingsbakken

Type

 

Aantal versnellingen

Maximaal koppel

Maximaal toelaatbaar treingewicht

D8K250

D8K280

D8K320

D8K350

AL306

Automatisch

6

1300 Nm

32 ton

Handgeschakelde versnellingsbakken

Type

 

Aantal versnellingen

Maximaal koppel

Maximaal toelaatbaar treingewicht

D8K250

D8K280

D8K320

D8K350

ZTO1006

Handmatig

6

1050 Nm

32 ton

 

 

ZTO1109

Handmatig

9

1200 Nm

44 ton

Automatische versnellingsbakken

Type

 

Aantal versnellingen

Maximaal koppel

Maximaal toelaatbaar treingewicht

D8K250

D8K280

D8K320

D8K350

AL306

Automatisch

6

1300 Nm

32 ton

Achterassen

Type

As-

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel

Max. asbelasting

Maximaal toelaatbaar treingewicht

Enkele reductie

 

 

 

 

 

RSS1344C

Solo

Hypoïde

2600 Nm

13 ton

44 ton

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3550 Nm

23 ton

70 ton

Naafreductie

 

 

 

 

 

RSH1370F

Solo

Spiraalvormig kegelwiel

3550 Nm

13 ton

70 ton

RTH2180C

Tandem

Hypoïde

1200 Nm

21 ton

80 ton

Achterasoverbrenging

RSS1344C

RTS2370A

RSH1370F

RTH2180C

2.64:1

3.09:1

3.76:1

2.96:1

2.85:1

3.40:1

4.12:1

3.08:1

3.08:1

3.78:1

4.55:1

3.22:1

3.36:1

4.13:1

4.67:1

3.36:1

3.70:1

4.50:1

5.41:1

3.52:1

4.11:1

5.14:1

6.18:1

3.70:1

4.63:1

5.67:1

7.21:1

3.89:1

5.29:1

6.17:1

 

4.12:1

6.17:1

 

 

4.35:1

 

 

 

4.62:1

 

 

 

4.82:1

 

 

 

5.12:1

 

 

 

5.43:1

 

 

 

5.86:1

 

 

 

6.31:1

PTO´s

 

PTO-uitvoering

Type

Overbrengingsverhouding

Maximaal koppel (Nm)

Draairichting

ZTO1006

PTR-ZF4

Flens

1:1.699

320

Dezelfde 

 

PTR-ZF5

Pomp

1:1.699

320

Dezelfde

 

PTR-FH5

Flens

1:0.963

450

Dezelfde

 

PTR-PH4

Pomp

1:0.963

450

Dezelfde

 

 

 

 

 

 

ZTO1109

PTR-ZF2

Flens

1:1.903

410

Dezelfde

 

PTR-ZF3

Pomp

1:1.903

410

Dezelfde

 

PTR-FH1

Flens

1:0.970

800

Omkering 

 

PTR-PH1

Pomp

1:0.970

800

Omkering 

 

PTR-FH2

Flens

1:1.253

430

Dezelfde

 

PTR-PH2

Pomp

1:1.253

430

Dezelfde

 

PTR-FH5

Flens

1:1.778

450

Dezelfde

 

PTR-PH4

Pomp

1:1.778

450

Dezelfde

 

PTRA-PH1*

Pomp

1:0.970

600

Omkering 

 

PTRA-PH2*

Pomp

1:1.253

430

Dezelfde

 

 

 

 

 

 

 AT2412F

PTRD-D1D (TPTT730)

Flens

1:1.292–1.645

730

Omkering 

 

PTRD-D1D (TPTT730)

Pomp

1:1.292–1.645

730

Dezelfde

 

PTRD-D1D (TPTT870)

Flens

1:1.040–1.325

870

Omkering 

 

PTRD-D1D (TPTT870)

Pomp

1:1.040–1.325

870

Dezelfde

 

PTR-FH1

Flens

1:0.705–0.897

1000

Omkering 

 

PTR-PH1

Pomp

1:0.705–0.897

1000

Omkering 

 

PTR-FH2

Flens

1:0.910–1.159

430

Dezelfde

 

PTR-PH2

Pomp

1:0.910–1.159

430

Dezelfde

 

 

 

 

 

 

AL306

PR-HP4T

Pomp

1:1.401

400

Dezelfde

 

PR-HP4TL

Pomp

1:1.139

400

Dezelfde

 

PR-HP6TH

Pomp

1:1.401

600

Dezelfde

 

PR-HP6TL

Pomp

1:1.139

600

Dezelfde

 

 

 

 

 

 

D8K

PTER1400

Flens

1:1.000

600**

Omkering 

 

PTER-DIN

Pomp

1:1.000

600**

Omkering

 

PTER-100

Flens

1:1.000

600**

Omkering

*Optionele extra PTO voor PTR-ZF2 / ZF3
**Met AT2412F, max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm

Bekijk de Volvo FE van dichtbij

Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.