Trucks

×

Specificaties aandrijflijn voor Volvo FE

Motoren

 

D8K

G9K320

Emissiestandaard Euro 6 Euro 6

Aantal cilinders

6

6

Cilinderinhoud

7,7 dm3

8,9 dm3

Slag

135 mm

144,5 mm

Boring

110 mm

114 mm

Compressieverhouding

17.5:1

12:01

Economisch toerental

1000-1700 t/min

1200-1700 t/min

Uitlaatremvermogen (2800 t/min)

120 kW (2800 t/min)

-

Compressieremeffect (2800 t/min)

170 kW (2800 t/min)

-

Oliefilters

1

2

Olieverversingsvolume, inclusief filter

25,5 l

27,6 l

Inhoud koelsysteem

17 l

12,4 l

Olieverversingsinterval
Tot 120.000 km, of eens in de twee jaar met VDS5.

Brandstofvereisten
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm zwavel.

Op motor gemonteerde PTO Overbrengingsverhouding
1:1, 600 Nm koppel zowel tijdens het rijden als in stilstand beschikbaar.

Biodiesel-versie
De D8K320 is ook beschikbaar in een biodiesel-uitvoering (B100), die is gecertificeerd voor Euro 6. Voor informatie over onderhoudsintervallen neemt u contact op met uw Volvo-dealer.

Distributie-PTO

  Koppel Overbrengingsverhouding
PTER-DIN 600 Nm* 1:1
PTER-1400 600 Nm* 1:1
PTER-100 600 Nm* 1:1

* koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.

D8K - VERMOGEN/KOPPEL

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

 

­ D8K250 (184 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

250 pk

Maximaal koppel bij 900-1700 t/min

950 Nm

D8K280 (206 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

280 pk

Maximaal koppel bij 950-1700 t/min

1050 Nm

D8K320 (235 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2100 t/min

320 pk

Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min

1200 Nm

D8K350 (258 kW)

 

Maximaal vermogen bij 2200 t/min

350 pk

Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min

1400 Nm

G9K320 - VERMOGEN/KOPPEL

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

G9K320

 

Maximaal vermogen bij 2000-2100 t/min

320 pk (239 kW)

Maximaal koppel bij 1300-1400 t/min

1356 Nm

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compacte retarder, PTO en oliekoeler.

I-Shift

Type Hoogste versnelling Motorkoppel (Nm) Maximaal treingewicht (ton)
AT2412G Direct 2400 44

Handgeschakelde versnellingsbakken

De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel, is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking. De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.

Handgeschakelde versnellingsbakken

Type

Hoogste versnelling

Motorkoppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9

1200

44

Automatische versnellingsbakken

De automatisch schakelende versnellingsbak zorgt voor uitstekende starteigenschappen en soepel schakelen binnen het volledige toerentalbereik. De versnellingsbak wordt bediend via knoppen in het instrumentenpaneel. Er kan een PTO worden gespecificeerd.

Automatische versnellingsbakken

Type

Hoogste versnelling

Motorkoppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

AL306

6

1300

32

Achterassen

Type

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Max. as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

 

 

 

 

 

RSS1344C

Solo

Hypoïde

2800

13

44

RSS1344C Solo Hypoïde 2600 13 44

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3550

23

70

Naafreductie

 

 

 

 

 

RSH1370F

Solo

Spiraalvormig kegelwiel

3550

13

70

RTH2180C

Tandem

Hypoïde

1200

21

80

Achterasoverbrenging

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180D RS1344E
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.63:1 2.47:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 2.94:1 2.64:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.13:1 2.85:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.33:1 3.08:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.57:1 3.36:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.85:1  
4.63:1 5.67:1 7.21:1 4.17:1  
5.29:1 6.17:1      
6.17:1        

Aandrijflijncombinaties

  D8K250 D8K280 D8K320 D8K350 G9K320
Versnellingsbakken          
AT2412G  
ZTO1006      
ZTO1109    
AL306
Assen met enkele reductie          
RSS1344C
RSS1344E  
RTS2370A    
Assen met naafreductie          
RSH1370F
RTH2180D      

PTO´s

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

PTO gemonteerd op de motor

PTER-DIN
Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

PTER100
Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Gemonteerd op versnellingsbak

PTR-HF/FH/ZF
Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-HP/PH/ZF
Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen.

PTRD-D1D
Dubbele aandrijving met pompaansluiting en flensaansluiting.

Bekijk de Volvo FE van dichtbij

Specificeer uw perfecte truck. U kunt het allemaal ervaren bij uw lokale Volvo Trucks-dealer.