Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Zo werkt Forward Collision Warning met automatische noodrem

Forward Collision Warning met noodremfunctie is het resultaat van het baanbrekende werk van Volvo Trucks aan de Active Safety-systemen. Al sinds 2013 zitten vrachtwagenchauffeurs hierdoor extra veilig achter het stuur. Lees hier meer over de technologie achter de noodrem, hoe deze de chauffeur beschermt en verkeersomgeving veiliger maakt.
Zo werkt Forward Collision Warning met automatische noodrem
Bij Forward Collision Warning met noodremfunctie worden de objecten voor de truck constant in de gaten gehouden met een camera en radar. Als een botsing dreigt, wordt een waarschuwing gegeven. Als de chauffeur niet reageert, wordt de noodrem automatisch geactiveerd.

Ongevallen waarbij een voertuig van achteren op een ander voertuig rijdt, komen vaak voor. Dergelijke ongevallen treden gewoonlijk op wanneer de chauffeur van het achteropkomende voertuig niet op de weg let. Wanneer hierbij trucks betrokken zijn, is het overduidelijk dat het gevaar veel groter is vanwege de omvang en het gewicht.

Het continu testen van de noodremsystemen zorgt ervoor dat de truck kan stoppen of dat de mogelijke gevolgen van botsingen en letsel minder ernstig zijn. Er worden aanpassingen gedaan omdat dat wettelijk vereist is. Daarnaast streeft Volvo Trucks er echter ook naar om alle verkeersomgevingen waarbij Volvo-trucks betrokken zijn, zo veilig mogelijk te maken.

1. Camera en radar
De camera identificeert de afstand tot en het soort object vóór de truck. De radar meet hoe snel het object vóór de truck beweegt en de afstand tot dit object. Het is belangrijk dat chauffeurs op het systeem kunnen vertrouwen en niet te vaak valse alarmen krijgen. Daarom werken de camera en de radar samen om alleen te waarschuwen als dat nodig is.

2. Sensorfusie
Sensorfusie treedt op wanneer twee sensoren (radar en camera) input leveren aan een processor voor een beter inzicht in een situatie. Samenwerkende sensoren zijn essentieel, omdat ze het verschil helpen bepalen tussen daadwerkelijke voertuigen en objecten die geen echte bedreiging vormen, zoals bijvoorbeeld een leeg blik. U ziet tenslotte ook meer details met twee ogen dan met één oog. 

3. Regeleenheid
Alle gegevens van de camera, radar, truck en chauffeursgedrag worden verzameld in de regeleenheid. De software analyseert deze informatie en activeert het waarschuwingssysteem en het remsysteem van de truck als er een ongeluk dreigt plaats te vinden.

4. Remsysteem
Het remsysteem wordt geactiveerd wanneer de chauffeur niet reageert op de botsingswaarschuwingen. Het voertuig begint met licht remmen, de versnellingsbak wordt ontkoppeld en de truck mindert vaart. Het remsysteem is nu actief en als het gevaar kritiek wordt, gaat de truck voluit remmen en gaan de remlichten knipperen. De parkeerrem wordt geactiveerd wanneer er geen reactie komt van de chauffeur.

Hoe wordt de noodrem geactiveerd?

De noodrem vormt de laatste fase in de gebeurtenissen die optreden wanneer de functie Forward Collision Warning met noodremfunctie wordt geactiveerd.

Eerst wordt een waarschuwingssignaal gegeven als het systeem waarneemt dat de truck zich in een gevaarlijke situatie bevindt. De chauffeur wordt gewaarschuwd door een rood LED-lampje, dat wordt geprojecteerd op de voorruit. Vervolgens gaat een lampje knipperen en weerklinkt een alarmsignaal als er nog steeds geen reactie van de chauffeur komt.

Daarna wordt de noodrem geactiveerd als de chauffeur niet reageert op deze waarschuwingen.

Anderen bekeken ook

Press Release