Trucks met brandstofcellen zijn op het moment veel in het nieuws. Daniel Bergstrand, de productmanager voor trucks met brandstofcellen bij Volvo Trucks, is goed op de hoogte van dit actuele onderwerp. Laten we luisteren naar zijn mening over de laatste ontwikkelingen, en waarom deze trucks nodig zijn in de transportsector.
Een truck met brandstofcellen is een elektrische truck die elektriciteit opwekt uit brandstofcellen die worden gevoed door waterstof die is opgeslagen in tanks in de truck. In een brandstofcel worden waterstof en zuurstof via een elektrochemische reactie gecombineerd om elektriciteit, warmte en water op te wekken. Dit is een groot verschil met een elektrische trucks op accu's waarin de energie wordt gehaald uit accu's die zijn opgeladen via een externe stroombron.
Trucks met brandstofcellen zijn vooral geschikt voor langere afstanden en zware, veel energie vragende opdrachten. Het is ook een slimme keuze wanneer er geen tijd is voor het opladen van de accu, bijvoorbeeld voor trucks die 24 uur per dag in gebruik zijn. Bovendien kunnen trucks met brandstofcelaandrijving een goede optie zijn in landen en regio's waar het niet mogelijk is om een elektrische truck op accu's snel op te laden vanwege beperkingen in het elektriciteitsnet.
Het meest voor de hand liggende voordeel is dat het een emissievrije technologie is, die transport over lange afstanden mogelijk maakt met alleen water als uitstoot. De cijfers voor de actieradius en de duur van een tankbeurt zijn zeer indrukwekkend: de actieradius van een brandstofceltruck is maximaal 1.000 km en het tanken is binnen 15 minuten klaar.
Waterstof biedt een mogelijkheid om energie op te slaan. Dit betekent dat waterstof bijvoorbeeld kan worden toegepast om energie op te slaan uit bronnen met een ongelijkmatige productie zoals wind- en zonne-energie, die anders alleen kan worden verbruikt op het moment van produceren. Dat is een geweldige kans om de gevolgen voor het klimaat te verminderen of te elimineren.
Veel sectoren, zoals staalfabrieken en de chemische industrie, zullen waterstof uit hernieuwbare energiebronnen nodig hebben om over te kunnen gaan op klimaatneutrale productie. Daarom wordt algemeen aangenomen dat waterstof in de toekomst in grote hoeveelheden beschikbaar zal zijn, iets waar ook de transportsector van zal profiteren.
Dat is nu nog moeilijk te voorspellen. Het hangt onder meer af van technologische ontwikkelingen, de toegang tot waterstof en de kosten, maar ook van politieke beslissingen op het gebied van belastingen en wetgeving.
Op dit moment worden onze brandstofceltrucks getest op onze testbaan. Dat is erg spannend. In 2023 starten we met testen op de openbare weg en in 2025 beginnen we met geselecteerde klantpilots. De introductie van onze waterstoftrucks vindt plaats in de tweede helft van dit decennium, dus we hebben nog een lange weg te gaan.
Maar vervoerders hoeven niet te wachten om aan de reis naar emissievrije transporten te beginnen. Volvo biedt vandaag al een compleet assortiment elektrische trucks op accu's, die zeer concurrerend zijn. Ze zullen erg belangrijk blijven voor het uitstootvrij maken van de transportsector, ook wanneer trucks met brandstofcellen beschikbaar komen. Een andere optie voor uitstootvrije transporten zijn onze trucks op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO (gehydrogeneerde plantaardige olie), die nu ook al beschikbaar zijn.