"Door de komst van de Volvo FM Electric zijn wij het eerste metaalrecyclingbedrijf dat een elektrische truck inzet voor het dagelijkse vervoer van gerecycled metaal", zegt Ferdy Kroon, Logistiek Manager bij EMR Nederland. "Dit initiatief ondersteunt de wereldwijde doelstelling van EMR om in 2040 CO2-neutraal te opereren."
In samenwerking met Schavemaker Transport en Tata Steel, maakt EMR gebruik van de volledig elektrische truck om gerecycled metaal te vervoeren tussen hun werf in Amsterdam en de staalfabriek in IJmuiden. "We investeren continu in de verduurzaming van onze processen en transport," legt Kroon uit. "Zo wordt er op de werven steeds meer met 100% elektrische of hybride kranen en andere voertuigen gewerkt. Ons wagenpark voor personenvervoer wordt geëlektrificeerd, en ook transport en logistiek is aan het verduurzamen. De inzet van de elektrische truck past dan ook perfect in onze strategie."
De Volvo FM Electric heeft een actieradius van 300 kilometer per lading, wat betekent dat de truck zo'n vier transporten kan uitvoeren tussen EMR Amsterdam en Tata Steel, zonder tussentijds te hoeven opladen.
EMR is geen nieuwkomer als het gaat om milieubewust vervoer. Het bedrijf heeft eerder al stappen gezet richting duurzamer transport. "In 2021 hebben we twee voertuigen op LNG in gebruik genomen, wat een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot per rit opleverde," vertelt Kroon. "Begin 2023 zijn we bovendien met een LZV (Lang en Zwaar Voertuig) gaan rijden, waarmee het mogelijk is om drie containers per rit te vervoeren, in plaats van twee. Dit levert niet alleen brandstofbesparing op, maar zorgt ook voor minder vervoersbewegingen op de weg."
Naast onze keuze voor trucks op LNG en elektrisch, zetten we ook een LZV in. Dit levert niet alleen brandstofbesparing op, maar zorgt ook voor minder vervoersbewegingen op de weg.
Ook chauffeur Ton Schoo is enthousiast over de elektrische truck. "Rijden met zo'n elektrische truck is werkelijk subliem: hij is stil, snel en onwijs sterk. Na 40 jaar in dieseltrucks te hebben gereden, was dit wel een verandering, maar de rust qua geluid is ontzettend prettig", zegt hij.
Ton vervolgt: "Het opladen van de truck was in het begin wel even wennen, vooral omdat je nu niet zozeer bij tankstations stopt voor een koffie of een praatje. Maar het feit dat ik de truck tijdens mijn lunchpauze even kan opladen, past perfect in de planning."
Voor EMR is de inzet van de elektrische truck slechts een onderdeel van een bredere strategie om verder te verduurzamen. Het bedrijf wil hierin graag vooroplopen en wil anderen in de sector aansporen om soortgelijke stappen te zetten. "We willen anderen motiveren om open te staan voor verandering en te ervaren hoe duurzaam ondernemen een positieve impact kan hebben op hun bedrijfsvoering. Verandering kan immers best lastig zijn, vooral op het gebied van personeel en kosten. Maar de voordelen van duurzaamheid wegen zwaarder," benadrukt Kroon.
Met de inzet van de Volvo FM Electric laat EMR zien dat duurzame innovaties mogelijk zijn, zelfs in een misschien wat traditionele industrie als metaalrecycling. Het bedrijf blijft streven naar verdere verduurzaming en zet daarmee een krachtige stap richting een betere toekomst. "We kijken met vertrouwen naar de toekomst en zien nog veel mogelijkheden om verder te groeien op het gebied van elektrisch transport. Daarbij zijn we wel afhankelijk van de technologische vooruitgang, vooral wat betreft actieradius," zegt Kroon. "Het is duidelijk dat de toekomst vraagt naar minder gebruik van fossiele brandstoffen, en wij willen vooroplopen in deze transitie."
European Metal Recycling (EMR) is een metaalrecyclingbedrijf dat wereldwijd een essentiële rol vervult als leverancier in de keten van duurzaam materiaalgebruik voor de circulaire economie. In Nederland heeft EMR vier metaalrecyclingwerven, in Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam.