Het aantal dodelijke ongevallen met zware trucks is de afgelopen decennia aanzienlijk verminderd. Ze vormen echter nog steeds ongeveer 15% van alle verkeersdoden in de EU. Het Volvo Trucks Accident Research Team (ART) heeft grondige kennis over welke ongevallen het meest voorkomen en waarom ze plaatsvinden.
Elk ongeval met een truck heeft een eigen verhaal over wat er de seconden vóór en na het incident plaatsvond. Een verhaal dat inzicht kan geven in hoe het ongeval vermeden of voorkomen had kunnen worden. Door het bundelen van deze inzichten is het mogelijk conclusies te trekken.
Het vormt slechts een gedeelte van het werk van het Accident Research Team (ART). Veel van de inzichten worden verkregen bij het verzamelen en analyseren van landelijke ongevallenstatistieken en door grondig onderzoek van de ongevalsgegevens om de lastig te vinden verbanden te zien. Hierdoor kan Volvo Trucks technologieën ontwikkelen en samenwerken met beleidsmakers die onze wegen uiteindelijk stap voor stap veiliger maken.
"Uit de analyse van de statistieken weten we hoe vaak elk type ongeval voorkomt, en onze eigen, diepgravende onderzoeken geven de details van hoe en waarom ze plaatsvinden", zegt Anna Theander, leidinggevende van ART, die samen met het team crashlocaties bezoekt en trucks onderzoekt om meer te weten te komen over ongevallen.
Het team heeft een categoriseringssysteem opgesteld met de naam Type Accidents. Dit geeft een overzicht van de meest kenmerkende ongevalscenario's met zware trucks, met ernstig letsel of dodelijke afloop.
"Type Accidents is een goede weergave van de meest voorkomende ongevallen met inzittenden van zware vrachtwagens, inzittenden van auto's en kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders," zegt Anna Theander.
Type A: Ongevallen met dodelijke slachtoffers of zwaargewonden onder vrachtwageninzittenden.
Type B: Ongevallen met dodelijke slachtoffers of zwaargewonden onder inzittenden van auto's.
Type C: Ongevallen met dodelijke slachtoffers of zwaargewonden onder kwetsbare weggebruikers zoals fietsers, voetgangers, motorrijders of bromfietsers.
Als we naar het hele plaatje kijken, kan ART zien dat in elk van deze groepen weggebruikers sommige ongevallen vaker voorkomen dan andere. Twee veel voorkomende ongevallen uit elke groep vormen de volgende lijst:
"De details van de onderzochte ongevallen vormen input voor de ontwikkelingsteams, zodat zij verbeteringen kunnen aanbrengen in onze producten om het risico op deze ongevallen te verkleinen. Voor elk type ongeval kunnen we vaststellen welke veiligheidsvoorzieningen het ongeval dat een specifiek scenario beschrijft, kunnen beperken of volledig voorkomen," zegt Anna Theander.
In de afgelopen decennia is het aantal dodelijke ongevallen met zware voertuigen aanzienlijk gedaald, ondanks het feit dat het totale aantal vrachtwagens is toegenomen. Maar het werk is nog niet gedaan. Naarmate er wetgeving wordt ingevoerd om verschillende veiligheidssystemen op trucks te standaardiseren, kunnen meer ongevallen worden voorkomen en de gevolgen ervan tot een minimum worden beperkt. Het delen van inzichten en diepgaande kennis uit onderzoek blijft een belangrijk onderdeel van het DNA van Volvo Trucks. Het aantal ongevallen moet worden teruggebracht tot nul.
"We moeten onze krachten in de industrie - en in de maatschappij in het algemeen - bundelen om dat voor elkaar te krijgen", zegt Anna.