Verbetering van brandstofefficiëntie, luchtweerstand en chauffeurscomfort: het zijn de belangrijkste redenen achter de beslissing om langere vrachtwagencabines op de Europese wegen toe te staan. De regelgeving is in lijn met de klimaatdoelstellingen van de EU en kan veel betekenen voor bedrijven.
Het ontwerp van vrachtwagens in Europa is decennialang grotendeels ongewijzigd gebleven, met een cabine met korte neus om de lengte van de lading te maximaliseren. Deze cabines met korte neus, vaak cab-over-engine (COE) genoemd, zien we het meest op onze wegen. Dat komt vooral omdat de Europese wetgeving de volledige lengte van het voertuig, dus inclusief oplegger en/of aanhanger, beperkt. In de VS zijn de lengtebeperkingen daarentegen alleen van toepassing op de trailer. Dat verklaart waarom trucks met lange neuzen de Amerikaanse wegen domineren.
Veranderingen in de Europese wetgeving die in 2020 zijn ingevoerd, staan nu echter ook in Europa vrachtwagens met iets langere neuzen toe. Dit biedt ruimte voor ontwerpveranderingen die vrachtwagens aerodynamischer, veiliger en comfortabeler kunnen maken.
"Wij zijn blij met deze wetgeving, omdat het ons de kans geeft om de energie-efficiëntie van de cabines door middel van design nog verder te verbeteren. Dat zal zowel onze klanten als het milieu ten goede komen", zegt Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer bij Volvo Trucks.